resortní organizace
Přizpůsobení dostupnosti

TZ: Nové Muttichovy němé značky jsou už v terénu

7. 6. 2022 Aktuality

U příležitosti loňského 100. výročí zrození krkonošských němých značek jsme přes zimu vyrobili nové značky. Sedm desítek „Muttichovek“ (podle příjmení jejich tvůrce – Kamila Vladislava Mutticha) v příštích týdnech rozmístíme opět v terénu, aby doplnily a zahustily současnou síť těchto nezaměnitelných červených symbolů navádějící turisty do bezpečí horských bud, osad či obcí a měst. Němé značky jsou krkonošským unikátem, nikde jinde v Evropě se s této době nic podobného nepoužívá.

„Takzvané Muttichovky jsou tradiční krkonošská záležitost, která má v terénu své opodstatnění,“ říká ředitel Správy KRNAP Robin Böhnisch. „Pravdou je, že dnes už málokdo zná přesný význam jednotlivých symbolů. Mnozí na ně dokonce pohlížejí jen jako na nějaké ornamenty. Faktem ale zůstává, že jak v minulosti, tak i nyní to jsou orientační značky, které mohou turistům v nesnázích pomoci,“ doplnil Böhnisch.

Němé značky znázorňují nejvýznamnější vrcholy, horské boudy, osady či obce. Díky velikosti 30–50 cm a červené barvě jsou vidět i za snížené viditelnosti, ve sněhové bouři či při námraze. Neudávají kilometrové ani časové údaje, ukazují pouze směr k danému místu natočením a šipkou v dolním okraji značky. Přehled Muttichovek se dá najít téměř na každé lyžařské mapě Krkonoš, objevují se i na letních turistických mapách včetně té poslední, vydané Správou KRNAP v prosinci 2021, a v různých průvodcích či prospektech. Jednotlivých typů němých značek bylo nejprve 28, po úpravách ve 30. letech 20. století se množství zvýšilo na 35 a v dnešní době jich je 31, všechny se ale už nevyužívají. Péči o němé značky se věnuje Horské služba Krkonoše ve spolupráci se Správou KRNAP, a to ve vyšších a hřebenových partiích, kde jsou nejpotřebnější.

Dosud bylo po Krkonoších rozmístěno celkem 96 Muttichovek. Díky finanční podpoře společnosti ŠKODA AUTO se letos tento počet rozšíří o 69 nových němých značek. Nové Muttichovky jsou stejně jako ty původní vyrobené z dvoumilimetrového ocelového plechu s odolnou povrchovou úpravou a natřené červenou vypalovací barvou. Němé značky jsou krkonošským unikátem, nikde jinde v Evropě se v této době nic podobného nepoužívá.

Myšlenky zavedení němých značek pocházejí z počátku první republiky, od Svazu lyžařů Republiky československé. Prvním důvodem k jejich vytvoření byla nečitelnost letního turistického značení v zimě, neboť symboly namalované na ukazatelích často zapadaly sněhem či je pokryla námraza. Druhým důvodem byla jazyková problematika. Počátek Československa je spjat s pokračováním národnostních sporů mezi českým a německým obyvatelstvem, žijícím v nově vzniklé republice. Nejinak tomu bylo i s jazykovou podobou nápisů na turistických ukazatelích, které kvůli tomu byly nejednou ničeny – ať už jednou či druhou jazykovou skupinou. Němé značky bez jakýchkoliv textů měly tento problém vyřešit.

Vypracování symbolů pro jednotlivé znaky, představující důležité krkonošské cíle, se ujal člen výboru Svazu lyžařů RČS a nadšený lyžař Kamil Vladislav Muttich. V zimě 1921/22 měly být značky vyzkoušeny na 3–4 nejnavštěvovanějších místech v západních Krkonoších. Osvědčily se, a tak bylo celkem odesláno téměř 200 značek krkonošským boudařům, kteří měli zajistit jejich umístění podle zaslaných plánků. V létě 1924 bylo němé značení Krkonoš dokončeno. Muttichovky byly umístěny v celém pohoří od Nového Světa (Harrachov) až po Janské Lázně. Celkově se jednalo o 350 červených cedulí ze silného plechu.

Ve 20. a 30. letech se o značky na obou stranách Krkonoš staral Svaz lyžařů RČS. Ten po druhé světové válce zanikl a péči o značky v 50. letech převzala horská služba. Právě v tomto období došlo na české straně hor k několika obnovám němých značek, kdežto na polské straně zanikly. O obnovení těch českých se zasloužila společnost ŠKODA AUTO.
“Vrchlabští Škodováci ve druhé polovině minulého století využili své technické zázemí, aby němé značky pomohli obnovit. A po více než padesáti letech chce naše společnost na tuto dávnou pomoc opět navázat a finančně podpořit další obnovu Muttichovek. Je v tom jistá symbolika toho, že tak jako Muttichovky, i my jsme po desítky let součástí zdejšího regionu,“ říká Michal Kadera, vedoucí vnějších vztahů ŠKODA AUTO.

Naposled byly Muttichovky revitalizovány v roce 2003, kdy dílny Správy Krkonošského národního parku ve Svobodě nad Úpou vyrobily 48 nových značek z dvoumilimetrového ocelového plechu s odolnou povrchovou úpravou – červenou vypalovací barvou.

Bližší informace o němých značkách najdete na stránkách časopisu Krkonoše–Jizerské hory nebo na uvedených odkazech:
http://krkonose.krnap.cz/apex/f?p=104:4:::NO:RP,4:P4_ID,P4_CP:2020-12-14,2
http://krkonose.krnap.cz/apex/f?p=104:4:::NO:RP,4:P4_ID,P4_CP:2003-03-45,2

Návrat Muttichovek do terénu podporujeme i speciální edicí propagačních předmětů s motivy němých značek. Na informačních centrech Správy KRNAP (https://www.krnap.cz/informacni-centra/) a na našem e-shopu (https://eshop.krnap.cz/) lze zakoupit unikátní trička a čelenky s němými značkami, ale i tematickou pohlednici.


Další informace o aktuálním dění na území Krkonošského národního parku i v jeho okolí najdete na facebookovém profilu http://www.facebook.com/spravakrnap

Bližší informace:
Mgr. Radek Drahný, MBA, tiskový mluvčí, vedoucí oddělení styku s veřejností Správy KRNAP
tel.: 737 209 900, e-mail: rdrahny(zavináč)krnap.cz, www.krnap.cz