resortní organizace
Přizpůsobení dostupnosti

Výtvarné umění

Fond tvoří díla spojená s Krkonošemi a jejich podhůřím, ať skrze autora nebo námět. Jedná se o více než 1 000 evidenční čísel, ať jde o obrazy, grafiky a kresby nebo plastiky. Pochází z období od 17. století do současnosti.

U 508 – František Kaván, Předjaří na Jilemnicku, olej na plátně, rok 1896
U 508 – František Kaván, Předjaří na Jilemnicku, olej na plátně, rok 1896

U malby převažují krajiny, portréty významných osobností, náboženské motivy nebo historická témata. K nejstarším obrazům patří biblické motivy neznámých autorů ze 17. století (David, Anděl smrti), pocházejících z původního vybavení jilemnického zámku. Nechybí i cechovní obrazy z 18. a 19. století. Zastoupené jsou portréty a reprodukce obrazů starých mistrů od Josefa Engeho z 2. poloviny 19. století. Nejcennější je soubor čítající přes 90 děl krajináře Františka Kavána z období od 80. let 19. století do 40. let 20. století, který svým významem daleko přesahuje region. Jedná se o krajiny z Krkonoš, Jičínska nebo Vysočiny, ale nechybí také symbolistní tvorba. Jsou tu obrazy návrháře skla a malíře Julia Jelínka přelomu 19. a 20. století. Nechybí však i jednotlivá díla autorů zvučných jmen, jako Julia Mařáka, Václava Jansy, ale také Jana Preislera, Oty Bubeníčka a dalších.

K nejzajímavějším patří grafiky barokních mistrů, jako Vztyčení kříže od Petra Paula Rubense z počátku 17. století nebo Lázně Kuks od Michaela Heinricha Rentze z 1. poloviny 18. století. Nalezli bychom zde však i díla Jaroslava Skrbka a Karla Vika z 1. poloviny 20. století nebo Dalibora Matouše a Jiřího Škopka z 2. poloviny 20. století.

Nechybí studie Františka Karla Hrona z počátku 20. století, zejména portréty a akty. Výrazný je soubor bezmála 350 ilustrací Jana Hladíka z 2. poloviny 20. století, vážící se ke knihám Marie Kubátové, Amalie Kutinové či Karla Jaromíra Erbena a Anny Sedlmayerové.

Mezi nejstarší plastiky patří reliéf Seslání Ducha svatého ze 17. století a Svatý Václav a Svatý Vít z 18. století, od neznámých autorů, jenž byly součástí nedochovaného oltáře v zaniklém kostele svaté Alžběty, nacházejícím se vedle jilemnického zámku. V sochařské tvorbě však zcela dominuje přes 90 plastik Bohumila Kafky z období od konce 19. století do 40. let 20. století.

Fond je průběžně rozšiřován prostřednictvím darů nebo koupí a to jak o díla autorů starších tak i těch stávajících.

Sbírkové předměty jsou postupně doplňovány do on-line katalogu.